10 dec. 2012

Varför Alec Majerus fick guldmedalj på Tampa Am och tankar om SkatebOardstaTYn


Det avgjordes mellan 0:24 och 0:27. Nassim hade inte en chans. Så jävla kyligt att med perfekt timing och fart göra den vändningen, helt utan att minska eller öka farten med hjälp av knäböj. Sådant gillar jag. Jag gillar när sådant ger golden medaljer i häftiga tävlingar, vilket det också verkar göra.

En annan sak som jag kom att tänka på i samma veva som jag skrev detta är en sak jag inte gillar. Vad jag inte gillar är att mr duderini Jake Phelps inte ens efter två chanser kan ge Guy Mariano hans SkatebOardstaTY. Många olika tankar fanns kring hans part i Pretty Sweet men hur som haver så borde det vara ristat i den hårdaste av bergarter att vad Guy gjorde mellan 1:26 och 1:28 i detta klipp från Mouse ('94) är tills denna dag den stiligaste som gjorts.

Sedermera bör det inte hållas emot Guy att det var en hel livstid för medianen av dagens åkare sen filmen släpptes, utan snarare ses som en förlust för varje år som 1:26 inte bara får den utan också är emblemet på själva statyn. Det är i alla fall en förlust i mängd omdöme jag anser att tidigare nämnd filur verkar innefatta.

För er som känner er osäkra eller förvirrade av min tes så har jag ett citat från en tuff källa. Dennis Busenitz (intervju i länken) säger:

"So I got a clean punch at Jake’s face, which I’m sure some people are jealous of and I knocked him off of his barstool."

Den kommer från en relativt nu intervju från en annan snubbe som bör ha ett gäng statyetter, om inget annat så för att hans hund ska ha något at göra i hans klipp. Kan kuta runt som de Saint Bernad-vovvarna i alperna med öl runt halsen fast med statyer.

I alla fall.

För er som av outgrundad anledning vill se hela finalåket från Tampa Am så får jag väl länka det, finns dock ingen anledning att se mer än de tre redan länkade sekunder.




Och ett lite mer ingående klipp.