10 okt. 2012

Mongopush

Efter att Defekt avslöjat att Dennis Busenitz pushade mongo i sin ungdom (!?!), så drog min tankeverksamhet igång på högvarv.

Dennis Busenitz är en av de skejtarna vars fana vi hissar högt i skyn här på b-loggen. 
Mongo-pushar är en något vi för det mesta överlåter till Longboardåkare. 

Så när vi här ser Dennis som liten sparv pusha mongo så uppstår en konflikt i min hjärna. 

Först och främst så är det mindfuck-mössan på. I min hjärna är det svårt att förstå hur någon som skejtar så snyggt nu, kan ha tagit sig fram med en sån rejäl styggelse till mongopush. 

För en sekund hinner jag tänka "Nä, fuck honom alltså" innan jag fattar att det är freakin' Dennis Busenitz jag snackar om! 

Nästa tanke är ju att han faktisk i klippet bara är en liten påg. Och att det skulle vara okej att han pushade mongo då. Men är det verkligen det? Jag har ju själv rättat skatemössen i Arvika för att de pushade mongo, och de var inte alls lika duktiga som Dennis är här. 
Men kanske hör det till. 

Man börjar skejta, ställer en fot på marken och en på brädan och börjar ta fart. Vart idén om att sen sätta den foten man pushar med FRAMFÖR den andra foten är fortfarande ett mysterium för mig, men det kanske bara blir så. I början så suckar de äldre skejtarna lite åt att du pushar mongo, men vid en viss ålder och när personen ifråga har skaffat sig vissa skateskillz så blir pressen på att man ska lära sig att pusha på riktigt för stor. 

Då mongopush är en sjukdom som förpestar skejtares stil så krävs en närmare diagnostisering för att undersöka hur svår mongopush personen i fråga lider av.

Låt mig demonstrera detta i ett paint-diagram:

Den blå linjen visar en viss persons utveckling av skateskillz över tid. 
Röd linje visar gränsen på hur mycket skateskillz personen i fråga får innehava men fortfarande pusha mongo, och den bruna linjen visar i vilken ålder det är helt oacceptabelt att pusha mongo.

I den gröna rutan lider patienten av den mildaste formen av mongo, då personen inte har nått varken skillz- eller åldersgränsen än. Denna zon kallas också just "mild mongo".

Men det är i de tomma rutorna runtomkring som sjukdomen förvärras. T.ex. så kan Dennis i klippet vara nära att gå över skateskillzlinjen, men är fortfarande för ung för att behöva pissas på allt för mycket. Denna zon kallas "skateråtte-mongo".

 Att vara i zonen där man egentligen är för gammal för att pusha mongo, men är för dålig på att skejta så finns det 2 varianter: Ena är att man helt enkelt är jävligt dålig på att skejta, den kallas "n00b-mongo". Sen finns det folk som nästan uteslutande pumpar böj, och därför inte behöver pusha så mycket. Denna kallas "Gubb-mongo" (Alltid, även om personen inte är i "gubbålder".)

Den värsta zonen att pusha mongo i torde vara där den blå linjen går. Den kallas "CPmongo" och kan bli en kronisk åkomma då personen psykiskt ofta fastnar i "jag gör väl för fan hur jag vill"-tänk och börjar umgås med andra med samma åkomma. Likt zombies drar de, ofta höga på exempelvis Monster, runt och gör sjuka trick, men förpestar andra med sin dåliga stil. Denna diagnos är väldigt allvarlig, och måste till varje pris bekämpas. Smittspridning är inte känt, men  tänk dig den hemska tanken att Dennis skulle pusha genom SF. Med en Monsterburk i handen. Pushandes mongo... (.......)

Dock så finns det ju fördelar i att ha en mörkt förflutet som ex. Dennis har. En föredetta mongopushare pushar oftast inte switch mongo. Men switch mongopush är ett kapitel för sig, så det få avhandlas i ett framtida inlägg.