3 sep. 2012

Dåtida stil, nutida stofil.

I hopp om att finna lite inspiration inför kvällens skaterunda så satt jag lealöst och letade klipp, jag kikade lite favoriter och kom över ett klipp som fick mig att stanna till i mitt annars hänsynslösa fluktande till nätsurf.

"Robbie McKinley - Yeah right! - Girl"

Min primära tanke, då denna film sitter någon stans i reptilhjärnan hos de flesta skateintresserade, stannade vid "lurendrejeri", tätt följt av "... så finns det ingen som heter." Jag startar klippet utan varken aningar om vad jag ska bemötas av eller något som ens påminner om förväntningar. När under det inledande klippet ser den genomsyrande estetiken som finns i "Yeah right!" så förstår jag att detta faktiskt är en åkare som fanns på teamet.

Filmen "Yeah right!" tillgodosågs mig och en gammal samtida brädsparkare från Rydebäck vid namn Fredrik Ekman av en mycket äldre bekant till hans bror som, även han, i sina dar sparkade bräda. Vi satt på hans pojkrum och sög åt oss allt som vi i skateväg kunde komma över och denna film måste ha varit höjdpunkten. Det skulle ta närmre ett decennium och hans tillbakadragande från skatekarriär innan jag först såg Robbie McKinley. Lite som tjejer som började gilla Heath Ledger, minus tiden... och motvillig död istället för pension.

Jag kommer att bifoga två klipp i inlägget, ett är hans enda riktiga part, från "Yeah right!" och den andra en indiegrej som filmaren Tim Dowling mekat ihop, "Listen". Namnet kommer ifrån att de inte hade musik i filmen, man skulle "lyssna på åkandet".

... Ni vet, det som PJ Ladd gjorde.

Det är svårt att tro att hans del i "Listen" är från 1998 ( ja, nittonhundranittioåtta ) och tillgodosett av "YR-parten så kan jag inte för mitt liv förstå var denna snubben är nu..

Jag får fortsätta att i mitt intensiva sökande för att få fram att Robbie gick av Girl strax efter debuten då man inte ville göra honom till proffs. I en intervju med Rick Howard så berättar man hur han "... gick rakt ut genom dörren för att inte komma tillbaks."

Med detta så lämnar jag er med dessa två, nu smått hypade klipp med vad jag anser vara en av de åkarna med bäst stil genom tiderna. Om inget annat så borde han krönas som den mest principfasta.

Förresten, det var denna snubben som hittade på "Sk8 dice", så ja .. glöm allt jag skrev.

Yeah right!



Listen