12 juli 2012

Hit the streets



Igår tog jag och Fjanton (bild ovan) en sväng ut till Röda Sten för att undersöka ett rykte om att det skulle finnas både miniramp, bumps och annat trevligt vid denna strandnära byggnad. Väl där så möttes vi av en miniramp modell "Megatajtböjsomövergårtillbankmedcopingpå". Helt skatebar, men våra hjärtan törstade efter asfalt, granit och av ljudet av välrasslande kullager. Och ryktet ang. bumps var en ren lögn, så vi sa "Äh, jälle dret. Let's hit the streets!"

Skate tillsammans med Fjanton brukar resultera i att man skejtar de sunkigaste "spots" man kan tänka sig. Inget undantag denna gång, och skörden av spots var bl.a. överknähöga granitcurbs, trappa med gatustenslandning, stensuggor, ett gatustensbeklätt bank och en bump av asfalt från 1956.

Det som är gött när man skejtar dessa spots är att tricken får mindre betydelse. Att man lyckas göra något alls är en tillfredställelse i sig. Jag drog bl.a. en fs ollie på den gatustensbeklädda banken som jag till en början hade svårigheter att ens åka upp och vända på. Att ollien var max 1 dm hög och jag viftade med händerna mer än en italiensk fotbollstränare betydde inte så mycket. Jag satte något på det spotet, och nu kunde vi fortsätta vår jakt på ytterligare ett. 

Efter en lyckad session gick vi svettiga och nöjda och köpte varsin lättöl, satte oss på en parkbänk och lyssnade på Venom genom Fjantons mobil. Livet lekte. 

Nedanför följer en litet axplock av det vi orkade dokumentera

Fjanton brukar sällan göra lines, men här gör han en go en ackompanjerad av två finska fyllos som satt och skrek en bit bort. (Hörs tyvärr inte i filmen.)


Jag däremot brukar väldigt ofta göra noseslides. Denna gång inget undantag. 
"Tryck till så det smakar granit i käften" Så stod det i en bildtext i en gammal Giftorm. Och jag tyckte att det passar fint även i detta fall.