22 maj 2012

Bakåtvolter av glädje. Fast tvärtom.

Hittade ett klipp som fick mig att uppvisa tydliga bipolära symptom. Som med den Disney-film gick mina känslor mellan djupaste hat till förvåning och till sist sprudlande glädje. Allt inom loppet av 46 sekunder.

Dags för en dissektion av vad som egentligen förorsakar dessa känsloyttringar:


1. Det absolut första vi ser alltså en rejäl mongopush. Jag känner direkt att detta måste vara något mycket speciellt. Vet dock inte om det är bra eller dåligt.

2. Lägger märke till att utövaren inte har några kläder på överkroppen. Börjar få lite dåliga
vibbar nu.

3. Utövarens stance för mig att tveka ytterligare, är han regular? Goofy? Är det switch? Omöjligt att utläsa.

4. Som med de flesta spjutåkare, så har även denna filur ett känneteckande tecken för att "nu gör jag mig redo att utföra ett trick". Denna variant är nog helt unik, vilket inte nödvändigtvis skulle vara dåligt.
Men att spänna sina vältrimmade muskler i avklädd torso får mig att se rött. "Hat" beskriver min känsla just nu.

5. Då mitt hat nu har överhanden så lägger jag inte märke till själva tricket så mycket. Det är när akrobaten ger ifrån sig ett rejält segertjut som jag vaknar upp ur min hatdimma. Jag blir förvånad när jag faktiskt förstått vad killen har gjort.

6. Skrattet i bakrunden tillsammans med killens fistpumpande "Boo-yaah" får mig att börja dra på smilbanden.

7. När man ser hur han, med sina vänners påhejningar, släpper sin glädje fri så dras smilbanden ännu mer uppåt när han likt en studsboll hoppar upp på brädan igen med glädjeknutna nävar.

8. Nästa trick får mig att brista ut i ett rejält skratt. Jag vet inte om det är switch eller inte, och med utövarens känsloyttringar efter lyckad manöver så skulle inte ens apatiska barn kunna lägga band på sig.

9. I de nästkommande 20 sekunderna så går skrattet över i en förvirrad känslodimma. Vad är det precis jag har sett? "DAFUQ" är en bra beskrivning.

Sant är dock att jag favoritmarkerade detta klipp. Den har allt. Från hat till glädje. Som vilken Disneyfilm som helst.